Bibliotheek op school

Kinderen leren lezen zodat ze nieuwe dingen kunnen leren. Wie op de basisschool een goede lezer wordt kan namelijk teksten begrijpen, nieuwe kennis opdoen en zich ontwikkelen. Lezen en blijven lezen zijn dus de beste voorbereidingen op de middelbare school. Daarom slaan het (basis)onderwijs, de gemeente en de Bibliotheek de handen in een in de vorm van ‘de Bibliotheek op school' en werken we samen aan taalontwikkeling, leesbevordering en mediawijsheid.

Hoe ziet dat eruit in de praktijk?

In school staat een mooie bibliotheekcollectie die door de leesmediaconsulent van de Bibliotheek en door de school wordt aangevuld. Door een groepje enthousiaste vrijwilligers wordt de de boeken uitgeleend en de bibliotheek netjes gehouden.

Bij de Bibliotheek op school staat het leesplezier centraal. Om het leesplezier te vergroten onder de leerlingen vinden er allerlei boekpromotie-activiteiten plaats in de klassen die door de leesmediaconsulent en de leerkrachten worden uitgevoerd. Denk eens aan ‘Vakantielezen’, waarbij de leerlingen uit groep 3/4 op reis gaan d.m.v. het lezen van boeken, korte spelletjes waarbij een boek in de spotlight staat of een gesprek over de beleving van een gelezen boek.

Filmpje De Bibliotheek op school

Wat kan ik thuis doen?

• Voorlezen! Ook als je kind al zelf kan lezen (maar die leuke, dikke boeken te moeilijk vindt). Kies voor een vast tijdstip, kies samen een boek uit en maak er een gezellig moment van.
  • Ga samen naar de bibliotheek! Laat je kind kiezen wat hij/zij leuk vindt. De bibliotheek is gratis voor kinderen. Liever de bibliotheek in huis halen? Lees of luister dan via de Online Bibliotheek app.
  • Af en toe iets vragen over het boek dat je kind leest, maakt kinderen enthousiaster voor lezen.
  • Lees zelf een boek, want zien lezen doet lezen!